Ekstremi pozorišta: Deset predstava koje su obeležile BITEF


1. Dionis 69, po Euripidu, režija: Ričard Šekner, The Performance Group, SAD, Bitef - 1969.

Šekner nastoji da pronađe racionalnu definiciju čoveka u stegama moderne civilizacije. Ogoljena scena, kontakt sa publikom, naga tela. Prva frontalna golotinja na beogradskoj sceni.



2. Besni Orlando, Ludoviko Ariosto, režija: Luka Ronkoni, Teatro libero, Italija, Bitef - 1969

Besni Orlando je eksperimentalna predstava u kojoj reditelj pokazuje otpor prema realističnom teatru i post-avangardi. Struktura predstave je polifonijska, a ostala je upamćena kao prva predstava BITEF-a igrana izvan konvencionalne scene, u sportskoj hali na Novom Beogradu.

3. Kosa, Dž. Rado, Dž. Ragni, B.Ćosić, režija Mira Trailović i Zoran Ratković, Atelje 212, Beograd, Bitef - 1969

Poznati brodvejski mjuzikl o borbi protiv ideoloških i političkih modela, birokratije. Kosa je u to vreme postala društveni događaj. Neposrednost igrača i glumaca uslovila je prvu golotinju u srpskom teatru. Kosa je tako bila oda mladosti, svetkovina telu.
4. Jeretici, Šuđi Tarajama, Tanjo Sajiki, Tokio, Japan, Bitef - 1971

Na tragu Artovog pozorišta surovosti. Nepredvidivim pokretima, kricima, mrakom i metežom pokreta prostor se maksimizira. Tokom ove interaktivne predstave jedan od gledalaca je povređen pa je tako BITEF postao i festival koji ,,prebija'' gledaoce.
5. Ajnštajn na plaži, Robert Vilson, Filip Glas, režija: Robert Vilson, Byrd Hoffman Fondation, SAD, Bitef - 1976

Spektakl nadrealističkih slika. Predstava oživljenih prizora, bez radnje, radikalna u kontekstu vremena u kome se pojavila. Prostor se rasplinjuje u vremenu, a vreme potvrđuje promenljivost u prostoru.
6. Mrtvi razred, režija: Tadeuš Kantor, Teatr Cricot 2, Poljska, Bitef - 1977

Kantorova predstava čoveka svodi na lutku. Gubi se ljudski lik. Mrtvi razred čini grupa tinejdžera smeštena u školske klupe mrtvog razreda. Kantor je pred publikom oblikovao scene pa je ovo prva predstava na BITEF-u gde se odvijala direktna režija pred publikom.
7. Suz(o)suz, Kolektivna režija, La Fura dels Baus, Španija, Bitef - 1988

Predstava svedoči o umetničkoj prirodi čoveka. Fizičko surovo pozorište u pokretu. Akcija bez glume i reči.
8. Eraritjaritjaka, Muzej fraza, režija: Hajner Gebels, Theatre Vidy-Lausanne, Švajcarska, Bitef - 2005

Predstava bez scene u kojoj glumac napušta zgradu pozorišta i njegovo kretanje publika prati direktnim video-prenosom.
9. Brisel #04, režija: Romeo Kasteluči, Societas Raffaello Sanzio, Italija, Bitef - 2007

Predstava izrazite brutalnosti na sceni. Rediteljski rukopis je hermetičan, simbolika je prepuštena individualnom tumačenju. 
10. Galeb, A. P. Čehov, režija: Tomi Janežič, SNP, Novi Sad, Bitef - 2013

Čitanje Čehova kroz praktičan rad, uz različite glumačke i psihodramske tehnike. Predstava koja traje 390 minuta.
Izbor napravljen prema izdanju Svi ekstremi Bitefa, Muzej pozorišne umetnosti Srbije, 2011

Pokreće Blogger.