Jovan Ćirilov: Naše muke s Brehtom

Zašto se naši reditelji nerado druže s Brehtom…

zato što misle da Breht pozorište shvata kao tribinu političke propagande;

zato što je Nemac, ali nije Gete;

zato što je za njih preozbiljan;

zato što mu je forma epska, a nije stvarnosna;

zato što se u njegovim komadima peva, a nisu ni opera, ni opereta, ni mjuzikl, pa čak ni komadi s pevanjem i pucanjem;

zato što nas nije branio od Staljina, nego ćutao;

zato što je živeo i radio u DDR-u, a ne u Zapadnoj Nemačkoj;

zato što je Heleni Vajgl davao sve glavne uloge;

zato što je bio komunist, a nije bio član partije;

zato što je zabranjivao da mu se komadi igraju drugačije nego kako ih je on napisao;

zato što smatraju da mu komadi nisu duhoviti, uprkos tome što je tvrdio da hoće da nauči Nemce da se smeju;

zato što je tražio da glumac predstavlja a ne proživljava;

zato što je sâm režirao svoje komade;

zato što je bio proleterski pisac, a nije podržao pobunu radničke klase u DDR-u (slažu se sa tim što je mladi esesovac i nobelovac Ginter Gras napisao povodom toga o Brehtu dramu Plebejci probijaju ustanak, 1996);

zato što je produžio da se bori protiv kapitalizma u socijalizmu, a ne i protiv staljinizma usred staljinizma;

zato što je bio ironičan prema svima osim prema sebi;

zato što je insistirao da se zove Bertolt, a ne kao svaki normalan Nemac Bertold;

zato što smatraju da je Krleža bio u pravu što ga nije uvrstio u prvi tom Opće enciklopedije leksikografskog zavoda;

zato što je nosio kačket…

Mesto za reditelje i teatrologe da dopišu ostale razloge zašto ne vole Bertolta Brehta:

………………………………………………………………………………………………

Zašto naši glumci ne vole da igraju Brehta…

zato što vole da igraju Čehova, iako ne umeju;

zato što bi umeli da igraju Brehta, ali neće (Zašto? Zna se – iz inata);

zato što nemaju priliku da igraju Brehta, jer ga naši reditelji ne vole;

zato što misle da ne bi znali da igraju, a da ne proživljavaju, a varaju se, znali bi;

zato što misle da Brehta znaju da igraju samo Nemci i Finci (Zašto Finci? Zato što misle da znaju da ga igraju severnjaci);

zato što misle da ga nije igrao ni Ljuba Tadić, a varaju se, igrao je, i to odlično, Azdaka u Kavkaskom krugu kredom;

zato što misle da ne bi znali da pevaju njegove songove, a varaju se, znali bi;

zato što nisu učili o F-efektu, a učili su, samo su propustili taj čas;

zato što su sve glumice u Berliner ansamblu bile ružne, a naše glumice su sve lepe, pa nisu po Brehtu;

zato što nije nosio farmerke, već maocedungovku, a oni mrze Mao Cedunga i sve što je s njim u vezi.

Ne ostavljam prazne redove za glumce, jer oni ne vole da pišu, već vole samo da glume.

Jovan Ćirilov, Teatron, broj 138, zima 2007, Muzej pozorišne umetnosti Srbije, Beograd

Pokreće Blogger.