MANIERA - Pontormo, Bronzino i Firenca u doba Medičija

Izložba u Frakfurtu u muzeju ”Štedel” od 24.2.–5.6.2016

002hBYsLty6XSIiV6rk8e&690Frankfurtski muzej Štedl grandioznom izložbom naslovljenom „Maniera“ predstavlja jedno fascinirajuće poglavlje italijanske istorije umetnosti, koje neposredno sledi Botičelijevoj stvaralačkoj fazi i koje je, u takvom izlivu plodnosti i koncentracije, nemoguće igde drugde sresti. Ova izložba je sva u znaku Firence kao prvog centra evropskog manirizma, razapinjući ponosni istorijski luk od povratka Medičija u Firencu 1512.g. i prvim umetničkim koracima nove generacije sa Pontormom i Rosom na čelu, sve do 1568.g. kada su objavljeni Vazarijevi ”Životi”.

Početkom 16. veka razvili su umetnici generacije koja je sledila visokoj renesansi, Andrea del Sarto, Pontormo, Roso Fjorentino, Anjolo Bronzino i Đorđo Vazari, novim stilom - ”bella maniera” - neku vrstu odmeravanja i poređenja sa Mikelanđelom, Leonardom i Rafaelom. Manirizam, kako je ovaj stil nazvan, ima mnoge fasete: eleganciju, kultivisanost, rafinman, artificijelnost, ali i kapricioznost i ekstravagantnost, delimično i ćudljivost (bizarnost). Ovaj stil je jedan slavni istoričar umetnosti nazvao „The stylish style“ (John Shearman). Rafiniranom elegancijom i kreativnom upornošću pokazali su se slikari „maniera“ kao fascinirajući fenomen italijanske istorije umetnosti. Luksuzno izdanje knjige – ”MANIERA: Pontormo, Bronzino und das Florenz der Medici” koju je pripremio Bastian Eclercy (Hrsg), Prestel Verlag, 2016. - zvanični je katalog ove očaravajuće izložbe i nudi reprodukcije visokog kvaliteta preko 120 slika, crteža i skulptura iz više značajnih kolekcija sa raznih strana sveta.

Poseban akcenat pri tome leži na delima dvojice glavnih predstavnika firentinskog manirizma - Pontormu i Bronzinu. U ovom katalogu su objavljeni eseji vodećih eksperata za pitanja umetničkog razvoja, kao i za organski spoj umetnosti sa istorijom grada Firence. Katalog nudi čitaocima raskošnu panoramu italijanske istorije umetnosti. Ova izložba je nastala zahvaljujući velikodušnoj podršci više muzeja: Galleria Uffizi, Galleria dell’Accademia i Galleria Palatina, kao i Metropolitan Museum of Art u Njujorku, J. Paul Getty Museum u Los Anđelesu, National Gallery of Art u Vašingtonu, Louvre u Parizu, Prado i Museo Thyssen-Bornemisza u Madridu, Staatsgalerie u Štutgartu, Szépművészeti Múzeum u Budimpešti kao i Brera u Milanu.

Koncepcija ove izložbe delo je Bastijana Eklersija, saradnika muzeja ”Štedel” i specijaliste za umetnost petnaestog veka (cinquecento). Grandiozna izložba kojom ovaj muzej sebe nadmašuje.




 

Zoran Andrić|Filozofski magazin
Pokreće Blogger.